Wegen voldoende voor komst Lidl

SCHAGEN -  De bestaande verkeersstructuur in het centrum van Schagen voldoet, ook na uitbreiding van Albert Heijn en de komst van de Lidl naar het Makado Centrum. Dat meldt de gemeente na vragen van onze redactie. 

Tien jaar geleden mocht supermarkt Deen zich niet vestigen in het voormalige postkantoor aan de Nieuwstraat. Het college wees het verzoek van Deen destijds af vanwege de te verwachten verkeersdrukte in het noordelijk deel van het centrum. 

Lees ook: ?Deen niet naar postkantoor?. (http://archief.noordkopcentraal.nl/nw-437-7-3279020/nieuws/deen_niet_naar_postkantoor.html?page=1)

“Door de vestiging van de Lidl in het winkelcentrum wordt het winkelcentrum niet groter dan al was voorzien”, schrijft woordvoerder Ans Heijne van de gemeente. 

“Het centrum van de stad met winkels en horeca is nu eenmaal een publiekstrekker. Dat zal altijd zo blijven en moeten we altijd rekening mee houden”, vervolgt Heijne.

Makado Schagen nieuw buiten Makado Schagen nieuw buiten

Reacties
Reactie: (Natuurlijk Schagen)
16-12-2019, 09:14
De vrachtwagen van de toekomst wordt ca 10 ton zwaarder door het accupakket. Ook die vrachtwagens zullen het asfalt juist op de erg warme dagen kapot rijden. Ook moet er worden gedacht aan het opladen van die vrachtwagens. Moet dat dan ook in het centrum van Schagen. Een ding is zeker dat het niet ten koste mag gaan van de rijtijden van die vrachtwagens..Houdt er rekening mee dat deze e-trucks in 20 seconden de 100 kilometer per uur aan kunnen tikken. Dat vraagt erg veel van het asfalt en dan ook nog in de bochten (remmen en optrekken). Het laden van de batterij gaat steeds sneller en dus komen er met subsidie regelingen steeds meer vrachtwagens op de weg. Dat accupakket en de lading en het eigen gewicht zal een vreselijk zware belasting op de weg opleveren. Asfalt zal altijd vervormen en altijd naar de zijkant van de weg alles wat daar is naar buiten drukken.Dat zie je nu al vaak bij rotondes en drukke wegen dat de voetpaden en fietspaden het hemelwater niet meer goed afvoert. Complete buizen, kabels en leidingen worden verdrukt. en kunnen op elk moment bezwijken. Gasleidingen kunnen spontaan gaan lekken met alle gevolgen daarbij. (denk hier aan steekvlammen en explosies etc. ).Andere kabels en leidingen kunnen tot storing leiden. Dat wil je zeker niet in het centrum van Schagen hebben.. Die zware vrachtwagen behoren niet in het centrum van Schagen te komen. Reparaties aan asfaltwegen zijn erg duur. Wie betaalt die rekening???

Reactie: (Voorlichter overbodig / luchtkwaliteit meten.)
13-12-2019, 16:42
En steeds weer zo'n voorlichter. Afschaffen college ! Bespaart , pak weg 60000 E per jaar. Collegeleden spreek zelf over de onderwerpen ! Welke fractie pikt op dat de luchtkwaliteit gemeten moet worden in het oude centrum !!!

Reactie: (D)
13-12-2019, 13:42
Sterk verhaal van de Gemeente woordvoerster. De verkeersstructuur in het centrum van Schagen voldoet nu al absoluut niet. Wegen zijn te smal vrachtauto's blokkeren regelmatig de wegen zowel in de Nieuwstraat, op de Markt op de Gedempte Gracht en de Loet. Veel zoekenden om een parkeerplaats etc. etc. Nu is het natuurlijk niet haar eigen verhaal maar misschien kan ze diegenen welke dit in haar oor fluisteren eens vragen hoe ze aan deze optimistische berichten komen.

Reactie: (Linkse Rakker)
13-12-2019, 11:08
@ Natuurlijk Schagen: Wat een betoog. Klinkt alsof de totale ondergang van de aarde aanstaande is vanwege de Lidl. Valt uiteindelijk wel mee hoor.

Reactie: (Natuurlijk Schagen)
13-12-2019, 10:24
De aanvoerende wegen richting het centrum zullen zwaarder worden belast. Door deze hogere belasting met erg zware voertuigen zal schade opleveren aan het asfalt. Hoge temperaturen van het zwarte asfalt in de zomer zal het asfalt vervormen door de hoge belasting. Het wringen in de bochten maakt alles nog veel erger. Ook de bewoners langs deze wegen zullen jaar in jaar uit de overlast ervaren.(lawaai, vervuilde lucht, gevaarlijke verkeer situaties (fietsen en het kunnen oversteken). Het zal ook zorg dragen voor kortere levens (mensen zullen eerder sterven t.g.v. de overlast). De bewoners van de Groeneweg, centrum, Hoep Noord en Nes Noord en Nes Zuid zijn niet te benijden. Verder zullen deze wegen eerder en duur onderhoud nodig hebben.Het onderhoud gaat steeds meer naar gecontracteerde partijen (grote aannemers) worden uitbesteed. Hiervoor gaat Schagen en dus haar bewoners de hoofdprijs betalen. Je ziet het onderhoud uitgevoerd worden op die momenten dat het eigenlijk niet kan. Denk aan buitenschilderwerk tijdens natte perioden. Zo ook het maaien tijdens regen. Zo ook strepen trekken op de natte weg bij een verkeerde temperatuur. Zo ook asfalteren wanneer wegen nat zijn.